.

.

.

.

۵ سالگی از هر دری سخن



یکی از اولین شاعران حرفه ای و اسم و رسمدار که با ایشان آشنا شدم مرحوم محمد سهرابی متخلص به صدیق بود که همکار اداری برادر بزرگم بود و  متاسفانه در اوائل فروردین ماه امسال دار فانی را وداع گفت..ایشان علاوه بر شاعری به چندین هنر دیگر آراسته بود وخط  نستعلیق را بسیار زیبا می نوشت.روزی در خدمت ایشان بودم و شعری را که به شیوه  نستعلیق نوشته بودند برایم خواندند.بنده نیز به عنوان اظهار نظر گفتم :زیبائی شعر وقتی که با این خط زیبا نگاشته شود دو چندان می شود.جناب صدیق تبسمی کردند.چندی نگذشت که به جمع ما جناب سئوینج –شاعر ترکی سرا-اضافه شدند و بحثی در مورد هدف هنر مند از آفریدن اثر هنری شد که در بین بحث آن مرحوم با اشاره به تعریف من گفت: یک جنبه مهم نیاز هنرمند به جلب تحسین است. چه رضایتی بالاتر از این که من آثار خود را در معرض نقد و داوری دوستان قرار می دهم و دوستان با تحسین و تشویق خود موجب استمرار کار من می شوند.

بر اساس این دیدگاه متین و قابل تامل شاید دلیل تداوم این وبلاگ و رسیدن به پنج سالگی همین جنبه باشد.بنده این وبلاگ را در سال 87 با سیستم ورد پرس و در آدرس azhardarisokhan.com  شروع کردم که بدلایل فنی و قطع و وصلهای پیاپی و گاه عدم امکان ورود به سیستم ازسال 88 از  سرویس بلاگفا استفاده کردم که متاسفانه این سیستم هم بدون اشکال نبود و در مواجهه با فضای پر التهاب سال 88  گاه وبلاگی بدون دلیل مسدود می شد لذا احتیاطا وبلاگی یدکی را در بلاگ اسکای درست کردم و مطالبم را همزمان در آن وبلاگ هم انتشار می دادم.و این نوشتن با توجه به تشویقها و اقبال دوستان همچنان ادامه داشت تا سال 90.که متاسفانه وبلاگم در بلاگفا که پیج رنک بالائی هم داشت هک شد و محلی شد برای تبلیغ دستگاه ماساژور و گوشواره های مغناطیسی کاهش وزن!

برغم پیگیری ها و نامه نگاری های فراوان مدیر محترم سایت بلاگفا ترتیب اثری نداد تا اینکه اخیرا این وبلاگ را در بلاگفا مسدود کرده است که لازم است از این اقدام هرچند دیررس اما لازم ایشان تشکر کنم.

این محیط مجازی هر ایرادی هم داشته باشد باز محلی است برای طرح دیدگاهها و دغدغه ها و آشنائی با دوستانی که با ا ختصاص وقت خود حقیر را شرمنده می کنند.

دوستان فرهنگ دوست و شاعران عزیزی که نظر هر کدامشان برایم عزیز است و محترم .

روی هم رفته پدیده وبلاگ نویسی پدیده مبارکی ست که ظاهرا تا آنجا که اطلاع دارم در هیچ کشوری مانند ایران  مورد استقبال قرار نگرفته است.شاید دلیل آن طرح آزادانه دیدگاههائی است که در جامعه تک صدائی امروز امکان بازتاب ندارد.از سوئی این پدیده تمرینی است برای فرا گیری آداب گفتگو آنهم در جامعه ای که بزرگان و مصادر امر اکثرا متکلم وحده بودند .البته هنوز این روا داری کاملا نهادینه نشده است و راهی طولانی در پیش است .به عنوان حسن ختام می خواستم با ذکر خاطره ای از وبلاگ نویسی مطلبم را به پایان ببرم.

 در اوائل که وقت زیادی برای وبگردی صرف می کردم یک روز چشمم به وبلاگی با عنوان پر طمطراق "تارنمای رسمی انجمن شاعران وبلاگ نویس " خورد.کنجکاوانه مطالبش را خواندم که عبارت بود از چند نثر بی سر وته عمودی به عنوان شعر  و چند متن کوتاه به عنوان مقاله و تحقیق.در مقاله !!!ای که به اندازه کمی بیش از نصف صفحه A4 نمی شد محقق فاضل چنین افاضه کرده بود که دلیل پدید آمدن مکتب وقوع همه گیر شدن همجنس گرائی در طبقه  شاعران بود که ادبیات و زبانی نو می خواست.

به عنوان کامنت برایش نوشتم که بررسی و تحلیل مکتبی چون مکتب وقوع چیزی نیست که در یک متن نیم صفحه سر و تهش به هم آید و فرو کاستن آن به مسئله هم جنس گرائی اگر شرم آور نباشد حد اقل خیلی ساده انگارانه است.

روز بعد کامنتی از طرف محقق مذکور  به اندازه یک صفحه تمام A4 برایم ارسال شده بود که جناب علامه هر فحش و توهین که بلد بود به من نسبت داده بود که مودبانه ترینشان نسنجیده گوئی ،بی منطقی بود.اولا حضرتشان بسیار ناراحت شده بود که بنده به چه حقی و با چه صلاحیتی  در مورد مطلب وزینشان اظهارنظر کرده ام و در آخر برای فهم و درک من متاسف شده بود.

در پاسخش نوشتم که کاش این حوصله ای را که برای فحش دادن مبذول داشه اید صرف نوشتن آن مقاله می کردید که لااقل الآن آن مقاله به اندازه دو  و نیم برابر اندازه فعلی بود.


نظر دوست عزیزم مسعود ناظم الرعایا را در ادامه مطلب می خوانید:

در دنیای مجازی فارسی که هر روز هزاران وبلاگ سر بر می کنند و صدها وبلاگ تعطیل می شوندباید به اقبال خود بنازم که توانسته ام وب ارزشمندی را بیابم که اکنون به خجستگی و فرخندگی پنجمین سال پایایی اش را جشن گرفته است و این ممکن نمی شد اگر کوشش و تلاش و پشتکار راثی پور عزیز نبود.
زایش مبارک وبلاگ از هر دری سخن در این سال با روز مرد مصادف شده است.من روز مرد را به راثی پور گرامیم شادباش گفته بودم و اکنون بر خویشتن می بالم که  می توانم پایایی پنج ساله تارنمایش را نیز شادباش بگویم.
در دنیای وب فارسی که  فضایی هست که بتوان گفت و مهمتر از آن شنید مایه ی خرسندی است که سعه ی صدر مثال زدنی راثی پور ما،فضای وبلاگ از هر دری سخن  را گسترش داده است.بنده ی کمترین که دوستدار ادبیات راستینم  و به اشعاری بها می دهم که حرفی برای گفتن دارند و سفره ی اندیشه ی ما را غنی می کنند ،برایم خواندن وبلاگ راثی پور ارجمند از آن دسته اموری است که نمی توان نادیده گرفت.شاعر می سراید تا شنیده شود و مرگ تدریجی او زمانی است که حرفها و شعرهایش در سینه بماند و شنونده ای نداشته باشد.هنر مند به دنبال بروز است و هنرمند راستین همواره به روز است.راثی پور گرامی با سروده هایش و برگزیدن نوشته هایش به ما  یاد می دهد که جهان زشت را زیبا ببینیم و بر این باور باشیم که امید هرگز نمی میرد.
راثی پور گرامی ما به ما یاد می دهد که اخلاق را پاس بداریم و به پیش کسوتهامان بها دهیم.خانه ی بی پیر بی بنیاد است.بار دیگربه فرخندگی و خجستگی پنجمین سال وبلاگ از هر دری سخن را شاد باش گفته و آرزو مندم این مرد دانشی بیش از پیش بکوشد و همه ی  ما را بر سر سفره ی رنگین طبعش هماره میهمان بدارد. دیر زیاد و شاد زیاد آن بزرگ خداوند. بمنه و کرمه

نظرات 22 + ارسال نظر
امین دوشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:21 ب.ظ http://robefarda.blogsky.com/

سلام

وبلاگ خوبی داری

به وبلاگ منم سر بزن

علی سه‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:08 ق.ظ http://mahestangan.blogfa.com

با عرض سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانمایه
مطلب و خاطره جالبی بود متاسفانه گاهی وبلاگ محل ظهور دیدگاههایی میشود که اگر نگوییم مخرب هستند لا اقل میشود گفت خشونت فرو خفته در آن نمایان است
این مسئله اما در برابر آنچه که فرمودید تمرین گفتگو بین ایرانیان هیچ است
بنده هم ۶ سالی هست که مطلب مینویسم البته نه به شیوایی حضرتعالی امید وارم همیشه سربلند باشید و وبلاگتان سرزنه
مطلب جدیدی دارم اگر نظر بدهید منت گذاشته اید

رضوانه سخنگو سه‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:39 ب.ظ http://rezvane-sokhangoo.blogfa.com

درود
درودبر جناب دکتررائی پور عزیز

استفاده بردم از کار های بسی زیبای شما
خواندنی هستند
وخوشحالم از اینکه توفیق خواندن مگالب واشعار نصیبم شد

خسته نباشیدو
سبز بمانید
به کلبه ام دعوتید جهت نقد استادانه وکسب فیض حقیر از حضور در یایی شما.

قلمتان همواره رقصان
تادرودی 2 باره
بدرود
[گل][گل][گل][لبخند][بدرود]

خورشید چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:07 ق.ظ http://www.khorshid85.blogfa.com


درود

مانند همیشه از خواندن نوشته های ساده، روان و ارزشمند شما بهره بردم.
سرگذشت وبلاگتان و نیز آن مناظره نوشتاری نیز
در خور توجه بود.
چیزی از «مکتب وقوع» نمی دانم یا بهتر بگویم تاکنون این عنوان را نشنیده بودم!

از اینکه من را به خواندن نوشته ویژه ۵ سالگی وبلاگتان فرخواندید، سپاسگزارم
شاد و پیروز و تندرست وسبز و نویسا باشید
بدرود

سلام و عرض ادب

شما از دوستان قدیمی وبلاگی من هستید و آشنائی من با شما به ۵ سال
پیش بر می گردد.
چراغ وبلاگتان همیشه روشن و دلتان شاد باد

لطف اله چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:12 ق.ظ http://lh2shirinzaban.blogfa.com/

استاد من تبریک پنج سالگی وبلاگتان اگر جسارت نباشد این موسیقی متن را حذف کنید چون من همزمان چندین وبلاگ را می بینم هرکذدام یک موسیقی پخش می کنند که بسیار آزاردهنده می شود
ممنون

سلام دوست عزیز

حتما این کار را خواهم کرد

علی حیدری چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:17 ب.ظ http://aliheydari1341@yahoo.com

سام استاد و برادر عزیزم
پنجمین سالگرد تولد وبلاگتونو تبریک عرض می کنم. شما مطالب تاریخی عبرت انگیزی در این وبلاگ می نویسید که بسیار آموزنده اند. همینطور اشعارتان سرشار از راستی و درستی است هم از نظر ظاهر و هم محتوای استوار آنها. امیدوارم در این راه سراسر خیر موفق و پرطراوت بمانید .

سلام

قربان شما دوست عزیز که هیچ وقت تنهایم نمی گذارید

سید محمدرضا هاشمی زاده چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:18 ب.ظ http://sheredashti.blogfa.com

رسلام بزرگوار صمیمی جناب ر ائی پور
........................
شاعری درد بزرگی ست خدا میداند......چه کسی درد من و درد شما میداند؟

از اینکه در از دحام اینهمه گرفتاری ها ی زمان..وعصر بی تکیه گاهی ها..باز هم
فراموشم نمی فرمائید وبه خلوت تنهایی ام سر میزنید وباعث آرامش دل وتعالی اشعارم می شوید... سپاسگزارم.....واگر به علت عدم صحت کامل ومشکلات متعددجسمی و فرصت کافی نتوانستم نقدی در خور آثار ارزشمندتان داشته باشم پوزش می خواهم....امیدوارم از کرامات این ماه با برکت به فیض کامل برسیم
.در همه حال محتاج به دعای خیر شما هستم

دارد بــه سحــــر دعــــا اثــرها......دست من ودامن سحــــر ها

هر شب به امیـــد وعــده ی تو......چشمم شده فرش رهگذرها
....

ارادتمندیم استاد

دردانه چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:46 ب.ظ http://www.taymaz14.blogfa.com

سلام و درود استاد بزرگوار و گرامی ....ایام تان نیک
بی نهایت خرسندم وبلاگ نویسی فرصتی داد تا در محضر اساتیدی چون شما باشم و بیاموزم ....وب شما برای من یکی از پربارترین وب هایی است که در این مدت خواندم و آموختم و به نوبه خویش ممنونم و متشکر از شما
مقوله وب نویسی برای کسانی که فرهنگ گفتگو و تبادل اندیشه را می دانند زمینه خوبی برای پیشرفت است ...سپاس

ممنون از شما

باغ ادب چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:52 ب.ظ http://bagheadab.blogfa.com/

سلام و عرض ادب
دنیای مجازی پر است از وبلاگ های بی محتوایی که مانند علف هرز همه جا روییده اند. وجود وبلاگ وزینی چون وبلاگ شما شعله امید را در دل جستجوگران مطالب بکر و ناب زنده نگه می دارد که کسانی هستند که با وجود شرایط نامناسب دست از قلم زنی بر نمی دارند.
من یک یکبار در مورد وبلاگ شما گفته ام و لی دوباره می گویم به قول مولانا:
گفته ام این را ولی بار دگر
گفته آمد بهر تاکید خبر

وبلاگ شما یک کلاس درس مجازی است که حاضران هیچ گاه دست خالی بر نمی گردند و حتما نکته ای یا روایتی با خود به توشه می برند.بهر حال دوستی با شما مایه افتخار ما بوده و هست.

سلام

زنده باشید دوست فاضل من

عدالتخواه چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 07:07 ب.ظ http://qoba.blogfa.com

سلام
من خوشحالم انسان هایی هستند که 5 سال وبلاگنویسی می کنند و اندیشه های درست و ماندگار را تبلیغ می کنند. شاید من و شما در یک مسیر فکری نبودیم اما مقصودمان رسیدن به یک راه بوده است. خوشحالم بخش زیادی از این زمان و با شما همراه بودم اگرچه تسلط شما بر ادب و سخن چاره ای جز تعظیم برای من باقی نمیگذاره.
انشالله 50 ساله شود این کانون شعور و ادبیات
والعاقبة للمتقین

ممنون از نظر لطف شما

سلام چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:42 ب.ظ http://www.alirezafouladi.blogfa.com

سلام استاد عزیز و نازنین.
پنج سالگی این وبلاگ وزین را تبریک می گویم و امیدوارم سالهای سال برقرار بماند و استفاده کنیم.
در مدتی که بنده در فضای مجازی بوده ام این وبلاگ را یکی از بهترین وبلاگهای ادبی و فرهنگی و جنابعالی را یکی از متین ترین و موقرترین وبلاگ نویسان روزگار یافته ام.
زنده و پاینده باشید.

سلام

ممنون از نظر لطف شما استاد عزیز

بهروز سپیدنامه پنج‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:39 ق.ظ http://sepidnameh.ir

با سلام و احترام
با این وصف 5 سال از شهد نوشی ما گذشته است . تبریک میگم .قدحتان در تسلسل باد

در حریم سه گانی(سوژه ی قاصدک ها۲) پنج‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:22 ب.ظ http://www.elaheh-t-z-ariyaei.blogfa.com

درود بیکران بر شما استاد گرامی!
تبریک عرض می کنم!
امیدوارم سالهای سال بنویسد و ما هم باشیم و بخوانیم و بیاموزیم...

برای تان بهترین ها را آرزو دارم.

یا علی!

حسین ارزو پنج‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:56 ب.ظ http://h-arezoo.blogfa.com

سلام.دکتر ساغ ال سلامت یاشا.صدیق داداش گئتدی.

خورشید جمعه 19 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:24 ب.ظ http://www.khorshid85.blogfa.com


درود
من ۵ سالگی وبلاگ شما را خواندم و شما به خواندن ۴۰ سالگی من فرا خوانده می شوید!!

شاد و پیروز و تندرست و سبز و نویسا باشید
بدرود

علی حیدری شنبه 20 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:34 ب.ظ http://ali9436.blogfa.com

سلام استاد عزیزم
با دلنوشته ای به روزم و مشتاق دیدار. شاد و خرم بمانید.

علی حیدری شنبه 20 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:34 ب.ظ http://ali9436.bligfa.com

سلام و ابراز امتنان از لطف استاد عزیزم. یک دنیا تشکر.

مسعود ناظم رعایا یکشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:14 ق.ظ http://nazemsara.com

در دنیای مجازی فارسی که هر روز هزاران وبلاگ سر بر می کنند و صدها وبلاگ تعطیل می شوندباید به اقبال خود بنازم که توانسته ام وب ارزشمندی را بیابم که اکنون به خجستگی و فرخندگی پنجمین سال پایایی اش را جشن گرفته است و این ممکن نمی شد اگر کوشش و تلاش و پشتکار راثی پور عزیز نبود.
زایش مبارک وبلاگ از هر دری سخن در این سال با روز مرد مصادف شده است.من روز مرد را به راثی پور گرامیم شادباش گفته بودم و اکنون بر خویشتن می بالم که می توانم پایایی پنج ساله تارنمایش را نیز شادباش بگویم.
در دنیای وب فارسی که فضایی هست که بتوان گفت و مهمتر از آن شنید مایه ی خرسندی است که سعه ی صدر مثال زدنی راثی پور ما،فضای وبلاگ از هر دری سخن را گسترش داده است.بنده ی کمترین که دوستدار ادبیات راستینم و به اشعاری بها می دهم که حرفی برای گفتن دارند و سفره ی اندیشه ی ما را غنی می کنند ،برایم خواندن وبلاگ راثی پور ارجمند از آن دسته اموری است که نمی توان نادیده گرفت.شاعر می سراید تا شنیده شود و مرگ تدریجی او زمانی است که حرفها و شعرهایش در سینه بماند و شنونده ای نداشته باشد.هنر مند به دنبال بروز است و هنرمند راستین همواره به روز است.راثی پور گرامی با سروده هایش و برگزیدن نوشته هایش به ما یاد می دهد که جهان زشت را زیبا ببینیم و بر این باور باشیم که امید هرگز نمی میرد.
راثی پور گرامی ما به ما یاد می دهد که اخلاق را پاس بداریم و به پیش کسوتهامان بها دهیم.خانه ی بی پیر بی بنیاد است.بار دیگربه فرخندگی و خجستگی پنجمین سال وبلاگ از هر دری سخن را شاد باش گفته و آرزو مندم این مرد دانشی بیش از پیش بکوشد و همه ی ما را بر سر سفره ی رنگین طبعش هماره میهمان بدارد. دیر زیاد و شاد زیاد آن بزرگ خداوند. بمنه و کرمه

رضا همراز دوشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:44 ب.ظ

سلام آقای دکتر
امید وارم که تبریک های ما را پذیرا باشید .

سلام بر دوست استاد و فاضل
ممنون از حضور و نظرتان

فرزانه دوشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:46 ب.ظ http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
تبریک شاید دیر هنگام من را بپذیرید
5 سالگی وبلاگ چیز کمی نیست آن هم در وانفسایی که عده ای نوشتن دیگران را تنگ کردن جای خودشان می دانند
در فضایی که اینترنت مان به لنگری کشتیی بند است و ...
فضای آرام اینجا که گاه با شعر و غزلی دل نشین می شود غنیمتی است
همیشه برقرار و نویسا باشید

سلام وممنون

عبداللهی سه‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:34 ب.ظ http://adabiyat-segani.blogsky.com/http://

سلام.
اتفاق مبارکی ست
امیدوارم هم چنان با پشکار و مداومت به این مهم توجه نشان دهید و بنده و امثال مرا بی نصیب نفرمایید.
راستی بابت دیر آمدنم ، شرمسارم

قربان شما دوست فاضل و مهربان

من شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:41 ب.ظ http://haalnegaar.blogfa.com

سلام.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد